Huis III

Wat maakt je huis je thuis? HUIS III nodigde het publiek uit om dit tijdens een privé workshop te onderzoeken. Een oefening in mindfulness, creatieve uitlaatklep en ode aan de speelsheid in één.
Na een serie kunstwerken waarin ik de relatie tot mijn eigen huis onderzocht, besloot ik het stokje over te dragen aan mijn publiek. Met mijn koffertje vol materialen reisde ik van huis tot huis door heel Limburg. Tijdens intieme huisbezoeken ontmoette ik bewoners van krakende huizen die al generaties in de familie zijn, tijdelijke, steriele verzorgingstehuizen, huizen waar de dozen nooit zijn uitgepakt en huizen waarvan afscheid werd genomen.

Tijdens een workshop van 1,5 uur gaf ik de in totaal 30 deelnemers mindfulness-oefeningen en creatieve opdrachten. De bewoners tekenden, fotografeerden en accentueerden onderdelen van hun woonruimte. Ze sloten af met het schrijven van een brief aan hun huis. Een selectie van deze werken werd – met toestemming van de deelnemers – geëxposeerd bij B32 Artspace (Maastricht), en gaf een kijkje in deze herontmoetingen met hun huis. Dit project resulteerde vervolgens in de house-toolkit, waarmee je je huis kunt herontmoeten zonder mijn aanwezigheid.
Als beeldend kunstenaar en performance maker bouw ik universa. Zo’n universum bestaat uit onderling verbonden kunstwerken rondom één langdurig onderzoek. Dit geeft mij de tijd en ruimte om dwarsverbanden te leggen tussen maatschappelijke en filosofische thema’s, en achterliggende denkkaders en waardesystemen te bevragen.
Zo onderzocht ik in house (2017–2023) wat het betekent om ruimte te geven en in te nemen. Via tekeningen, performances, installaties, interventies in mijn huis, workshops bij mensen thuis en een interactieve boekpresentatie verkende ik de relatie tussen het lichaam en architectuur.

Momenteel werk ik aan mijn tweede universum, The chair,the wig and the sheep, een fictieve, surrealistische dystopie. Geïnspireerddoor stripboeken vergroot ik de neoliberale logica uit tot een wereld waarinmensen worden gereduceerd tot eendimensionale stripfiguren rondom hun uniqueselling point. Tot nu toe maakte ik een tableau vivant (levend standbeeld),striptekeningen, een performance, en een interactieve kijkdoos.
Zo’n universum groeit uit tot een levend archief waarin ookmijn persoonlijke proces, beeldtaal én het kunstmedium zelf onderdeel van hetonderzoek worden. Tekenen speelt hierin een belangrijke rol als manier vandenken, verbeelden en ordenen. Vaak zet ik spelinstructies en ruimtelijkeinterventies in om het publiek uit te nodigen als actieve deelnemer. Door tijden ruimte zorgvuldig af te bakenen, creëer ik een gedeeld moment voor introspectie,kritische reflectie en verbeelding – als tegenwicht voor een maatschappij diesteeds meer wordt gedreven door efficiëntie en vermarkting.
Als net afgestudeerde maker was het erg zoeken in het landschap van subsidies en fondsen. Zeker omdat mijn praktijk erg interdisciplinair is, is het soms lastig om aansluiting te vinden. GAVE was mijn eerste gehonoreerde subsidie, wat een enorme boost gaf aan mijn praktijk. De subsidieregeling was erg toegankelijk om aan te vragen, en zonder hen had ik dit project niet kunnen verwezenlijken. Ik ben dus erg dankbaar voor hun bijdrage.
Concept & uitvoering: Rosa Vrij | Campagnebeeld: RosaVrij | Coaching: Felicitas Lenz | Ontwerp en uitvoering koffer: Tjeerd Vrij en Rosa Vrij | Producent: Odapark | Coproducent: VIA ZUID | Ondersteund doorCultuurfonds en GAVE Fund | Met dank aan B32 Artspace en alle deelnemers



